Frisstsd fel az agysejteket...:D:D:D
2006.01.10. 17:58
....jajj ne hogy azt mond, hogy olyanod nincs...tuti van:D:D:D (F az optimizmus):D
Tanulni eddig csak nagyon fradtsgos ton lehetett. Ki-ki eltr mdszerekkel, de arra knyszertette magt, hogy jra s jra elolvassa a tanknyveket, remnykedve abban, hogy majd az rettsgi vizsgn fel is tudja idzni a ltottakat. Lehetne vajon msknt is tanulni?
A figyelem lestst, s ezzel a tanuls hatkonysgt segtheti minden, ami j, szokatlan, vratlan. Mondjuk, ha trendezznk munkaasztalunkat. Esetleg fejre lltjuk a csaldi fott az asztalon, vagy eddig szokatlan elrendezst alaktunk ki a knyveink kztt. Ezeknek az apr vltozatsoknak a jelentsge abban rejlik, hogy a hagyomnyos tanuls sorn ltalban kizrlag bal agyflteknket terheljk, amely a logikus, analitikus gondolkods szntere. A vltoztatsok azonban az sszkp megragadsval foglalkoz jobb flteknket is aktivljk, hiszen a zsibbaszt, megszokott s mr-mr unalmas krnyezetben hirtelen nem stimmel valami, s a jobb flteke feladata lesz a megvltozott formk, sznek s sszefggsek rtelmezse.
A figyelem lessgnek fokozshoz, az egybknt nem kihasznlt agyterletek aktivizlshoz egyszer gyakorlatokon keresztl vezet az t. Ilyen lehet pldul az az egyszer gyakorlat, amikor kikapcsolunk az alaprzkszerveinkbl egyet-egyet a mindennapi tevkenysg sorn. Pldul ltzz fel reggel behunyt szemmel, vagy nzz vgig egy filmet kikapcsolt hang mellett. Esetleg prblj ki egy tkezst nma csendben. Vrhatan a kikapcsolt rzkelsi modalitsok mellett a tbbi rzkszerv intenzvebb mkdst tapasztalod majd. Kifinomul tapints, a mozdulatokra lesed lts, az zlels differencildsa vrhat. E gyakorlatok szmtalan vltozata lehetsges: pldul tbb rzkelsi modalits kombincijra egy zenem hallgatsa, kombinlva egy festmny nzsvel. Esetleg reggelire vanlia-ital, a kv helyett stb. A gyakorlatok eredmnyeknt a figyelem lesebb vlik, knnyebben reagl az agy a klnfle informcikra. Egyszer gyakorlatokkal tovbb kpezhet agyunk: ilyen lehet a szoksos iskolba vezet t helyett ms tvonal kigondolsa, j receptek kiprblsa, eddig mg nem prblt tevkenysgek, sportgak kstolgatsa, de hasonl hats lehet egy j lhely is az osztlyban, vagy a buszon, a nem dominns kz hasznlata a mindennapokban. A lnyeg: a szoksok meghaladsa.
Mivel memrink az emlkkpek elraktrozsnl jegyzi a tanuls krlmnyeit, hangulatunkat, krnyezetnk jellemzit, ezrt fontos, hogy tudjuk, milyen helyzetekben megy knnyen a tanuls, gondolkods. A mozgatrendszer s az agy kapcsolata a legjabb kutatsok szerint alapveten meghatrozza az intellektulis funkcikat is. Ezrt rdemes tudatostanunk, hogy pldul llva, lve, fekve sikerlt-e legjobban memorizlnunk a tananyagot, esetleg volt-e olyan krnyezet, helyszn, ami kifejezetten kedvez volt szmunkra (pl. a friss levegn, az aut hts lsn, vagy bizonyos helyisgekben), s mikzben tanultunk, milyen testtjainknak voltunk hangslyozottan tudatban. Ezeknek az emlkeknek a felidzse tmogatja az emlkezeti folyamatokat. Kszljnk teht rendszeres edzstervvel az rettsgi vizsgra!
Zrsul egy egyszer gyakorlat: ezt a szveget kinyomtatva, a lapot fejtetre lltva mris fokozott agymunkra sztnzhetjk magunkat. Ha kezdetben nmi fejfjssal jr is a dolog, ez jelzs arra, hogy j agyterleteket knyszertnk munkra. Ami a vgn biztosan megri.
|